Kako dizajn proizvoda utiče na njegovu prodaju?
Proizvode ili uređaje koje svakodnevno koristimo možemo razlikovati pomoću njihove namene, oblikovnosti, cene, upotrebne vrednosti, etičkih ne/etičkih načina proizvodnje, boje, ekoloških karakteristika i mnogih drugih. Posebno se ističu proizvodi i aparati koji su prenosivi i laki za korišćenje. Sistem u kojem radimo i živimo utiče na prezasićenost reklamama i marketinškim kampanjama pomoću kojih se različite kompanije nadmeću da kupcu nametnu upravo njihov proizvod kao nešto što moraju imati kako bi bili srećni.
Trenutno na planeti živi oko 7 i po milijardi ljudi i konkurencija je veća nego ikada pre. Serije proizvoda identične namene, slične cene i dizajna se plasiraju na tržište i predstavljaju kupcima.
Na koji način je moguće izdvojiti jedan proizvod iz mora ostalih?
Visok kvalitet i obimna marketinška kampanja nisu dovoljni, pošto je kvalitet nešto što se podrazumeva, dok su marketinške agencije postale sastavni deo skoro svake uspešnije kompanije (ili one koja pokušava da se proširi i postane uspešna). Potrošači pred sobom, i to ne samo u fizičkom, već i u virtuelnom svetu, imaju obiman izbor.
Cena je aspekt koji igra važnu ulogu - u kapitalističkom sistemu je širokim narodnim masama nametnuta misao da moraju kupiti što više a platiti manje. U teorijskim krugovima savremenih mislilaca se vode debate o procesu ,,otimanja’’ pojma sreće, i transformisanja istog u proces konzumiranja ili kupovine -
Srećan je onaj koji može da kupi, dok onaj koji nema dovoljno novca automatski postaje nesrećan. Iako je cena nezaobilazni, gotovo i odlučujući faktor u određivanju karaktera i uspešnosti određenog proizvoda, nije kraj ove priče.
Prenaseljenost planete i masovna proizvodnja koja se odvija, uglavnom daleko od nas, i potom prenosi u Evropu utiče na male razlike u cenama proizvoda različitih kompanija, čineći proces izdvajanja iz mase otežanim. Važno je obratiti pažnju na lokaciju gde se uređaj proizvodi.
Rad iz Kine je u većini slučajeva slabo plaćen, i može se opisati kao robovski, budeći u nama osećaj sažaljenja dok istovremeno pokušavamo da se izborimo sa sopstvenim problemima i preživimo dan. Sa druge strane, proizvodi iz Rusije mogu postati orijentir ka kome se usmeravamo, usled pristupačne cene, ali i znatne mogućnosti naprednih primena ruske tehnologije, sve to u odnosu na kvalitet i bolju poziciju radnika nego na Bliskom istoku.
Još u grčkom dobu je lepota bila uzvišen pojam, nešto što čoveka snažno odvaja od životinje i čini ga jedinstvenim. Traganje za lepotom je jedna nit koja svetlošću obasjava celokupnu istoriju čovečanstva, uprljanu borbama za prevlast i moć. Lepota i sklad su utočište kojem su se okretali naši preci, od kojih nismo sasvim drugačiji, iako smo tehnološki napredniji.
Pre našeg savremenog doba, lepotu su tražili klešući kamen, pokušavajući da ostvare savršensto pred kojim bi se obični ljudi nemo klanjali.
Danas, lepota nije više rezervisana samo za umetnost, arhitekturu ili primenjenu umetnost već je postala sastavni deo ekonomije.
Sklad oblika određenog proizvoda je od izražene važnosti, naročito ukoliko je pomenuti proizvod nešto što se svakodnevno koristi, ili je sastavni deo enterijera ili kancelarije. Arhitekte pažljivo biraju svaki detalj projekta, i to nisu samo nameštaj, osvetljenje, keramika i drvenarija već i uređaji za prećišćavanje vazduha, posteljina, uređaji protiv insekata, senzori za sprečavanje krađe i slično. Svaki detalj našeg javnog i privatnog prostora je mesto na kojem tražimo sklad, zbog čega će određeni proizvodi biti odbačeni upravo zbog zastarelog ili dosadnog dizajna.
Savremeni trenutak zahteva savremeni dizajn. Ornamentika popularna u baroku, kao i forsiranje tradicionalnih motiva se nisu pokazali kao nešto čemu stremi čovek dvadeset i prvog veka. Savremena osoba teži ka budućnosti, slično kao što su šezdesetih godina modernisti pokušavali da od okruženja stvore mašinu u kojoj se živi. Danas žudimo za oblim, fluidnim formama koje asociraju na pokret, ubrzanje ka budućnosti i boljem vremenu za sve nas.
Jedna od osnovnih obeležja čoveka je radoznalost, koju bude oble, skladne linije, istovremeno pokrećući misli posmatrača:
,,Kako je ovo napravljeno? Izgleda tako savršeno. Izgleda kao nešto iz budućnosti.’’
Kao što su filmovi utočište i odlazak u neki drugi svet, na sličan način je posedovanje proizvoda savremenog, svedenog i lepog dizajna put ka budućnosti u sopstvenom domu ili kancelariji. Proizvod koji se može naći u ponudama mnogih proizvođača postaje dragocen upravo zbog dizajna, pošto pored osnovne funkcije, kupcu donosi kvalitet lepote koja može ulepšati i najgori dan.
Niko ne voli ukoliko se oseća kao da mu je nešto nametnuto.
Svako žudi za osećajem kontrole, barem sopstvenog bliskog okruženja, ukoliko nije u mogućnosti da se oseti kao da vredi u ubrzanom i napornom radnom ili svakodnevnom okruženju.
Od proizvođača se više ne traži da naprave proizvod koji je bolji od korisnika, već da učine korisnika osobom koja upravlja proizvodom, određujući njegovu poziciju i funkcije. Savremeni proizvod bi trebalo da bude adaptivan, i da korisniku pruža mogućnosti da isti postavi gde želi, ponese ga sa sobom ili isključi ili upali kada želi.
Pored toga, poželjno je omogućiti kupcu da se brine o proizvodu, tako što će određivati kada je uređaj potrebno servisirati, zameniti određene delove ili prečistiti određeni segment. Postupak održavanja određenog uređaja samostalno se postepeno transformiše u jednu vrstu hobija, procesa koji kupcu pruža osećaj kontrole i zadovoljstva usled činjenice da ne zavisi od majstora i ljudi koji znaju nešto više od njega, već je ON taj sa potpunom kontrolom nad sopstvenom imovinom. Upravo je i lakoća korišćenja važan faktor u postizanju osećaja kontrole.
Kao primer možemo navesti ovaj ruski uređaj za prečišćavanje vazduha, gde kupac može sam odraditi servis aparata, bez potrebe za obimnim tehničkim znanjem o proizvodu.
Upravljanje proizvodom bi trebalo biti projektovano tako da i neko ko je stariji, ili nije vešt u korišćenju uređaja savremene tehnologije, može da ga istraži i koristi sve funkcije.
Beskonačna adaptivnost je vrlina kojoj čovečanstvo stremi.
Težak, masivan nameštaj ili uređaj koji kada jednom kupite, zauvek ostaje sa vama je stvar prošlosti. Na isti način su masivni, teški i fiksirani uređaji bez mogućnosti adaptacije i prenosa artefakt prošlih vekova.
Brzina života savremenog doba, česte selidbe, putovanja i ritam rada i odmora su učinili da se naše okruženje ubrzano menja, odbacujući stvari koji iste promene usporavaju i otežavaju.
Trebalo bi omogućiti da se određeni proizvod lako može preneti iz jednog okruženja u drugo, bez posledica po funkcije i kvalitet istog.
Kvalitetan proizvod je onaj koji porodicu prati uz sve njene uspone, padove, slavlja, tuge, selidbe i putovanja.
O ovom proizvodu mogu da kažem samo najbolje. Smejali su mi se kada sam ga pre korone nabavila ali kako vreme prolazi sve manje se smeju a sve više se raspituju gde sam kupila prečišćivač vazduha, Treba ići "ispred svog vremena" i misliti na vreme na neke stvari a ne kopati bunar kad ožednimo. Iz ličnog iskustva, ovaj fotokatalitički prečišćivač vazduha je za svaku preporuku!
Najbolja reklama je kvalitet i učinkovitost proizvoda!!!